Tratament de canal, endodonţie

Ce înseamnă tratament de canal?

Tratamentul de canal sau “scoaterea nervului” reprezintă procesul îndepărtării pulpei dintelui (“nervului”) şi obturaţia ulterioară a canalelor dintelui.

Tratamentul de canal este necesar de cele mai multe ori pentru a salva un dinte infectat. Dintele infectat este un dinte cariat de foarte multă vreme, spart, care netratat va forma un abces (infecţie) în vârful rădăcinii.

Abcesul se vede pe radiografie ca o pata întunecată în jurul rădăcinii dintelui. Acest abces se va întinde în osul din jurul dintelui ducând în timp la complicaţii mari. Un abces dentar se poate întinde formând abcese locale, ale feţei (ex. Pacientul vine cu obrazul/maxilarul umflat de partea afectată).

Procedura de lucru

Primul pas este anestezia locală apoi deschiderea dintelui până la accesul în pulpa (“nervul”) dintelui. Dentistul va găsi şi stabili lungimea canalelor dintelui (uneori pot fi si 6 canale la acelaşi dinte), le va curăţa şi prepara până la o formă finală când vor putea fi obturate. Obturaţia de canal este necesară pentru a preveni reinfectarea dintelui. Obturaţia de canal se va face cu un material inert numit guttapercă şi sigilanţi speciali endodontici. Apoi medicul dentist împreună cu pacientul vor stabili ce tip de restaurare va primi dintele tratat pe canal (devital). Cea mai indicată restaurare este coroana (“îmbrăcarea dintelui”) deoarece aşa se va lungi durata de viaţa a dintelui respectiv. Dinţii devitali (fără nerv) sunt mult mai fragili decât dinţii vitali (cu nerv) şi în consecinţă predispuşi la fracturi. Odată dintele fracturat, în funcţie de gravitatea fracturii, tratamentele pot varia de la pivot metalic/fibra de sticlă până la extracţie.

Când se indică tratament de canal

Indicaţiile pot fi:

– cariile adânci complicate care au atins deja nervul;

– fracturile cu interesarea nervului;

– traumatismele dentare;

– profilactic -în scop protetic (rar);

– dinţii infectaţi cu “gangrenă”.

Simptomatologie

– Dureri moderate / severe îndelungate la alimente reci, calde;

– Dureri moderate / severe la apăsarea pe un dinte;

– Sensibilitate la muşcătură pe un dinte;

– Dureri care apar din senin noaptea;

– Un abces / umflătură la nivelul gingiei din care se elimină puroi;

– Dureri care iradiază pe o zonă anume (ochi, ureche, maxilar).